Guide: Tilmeld dit betalingskort til nets's nye betalingsgodkendelse
Vi får lige nu mange henvendelser fra kunder, som oplever problemer med betaling. Du er måske endda en af dem, der har oplevet, at din bank afviser din betaling. Derfor har vi lavet denne lille guide til, hvorfor du oplever problemer og hvordan du løser dem 💕
Hvorfor oplever jeg problemer?
Grunden til problemet er, at EU fra den 11. januar 2021 har indført nye regler omkring betalinger af køb på internettet. De nye regler siger, at du skal kunne godkende dine køb på internettet med NemID. Ligesom når du skal logge ind på din netbank. Det er det man i daglig tale kalder for for to-faktor godkendelse. Det betyder egentlig bare, at du skal godkende dit køb med 2 faktorer. Først ved at indtaste sine dankortoplysninger, og så igen med NemID. På den måde er din bank helt sikker på, at alt er, som det skal være, og at det er dig der betale med dit eget kort.
Og hvad har det så med mine betalingsproblemer at gøre, tænker du nok? Problematikken er, at hvis du ikke tilmelder dig denne to-faktor godkendelse med NemID, bliver din betaling afvist af din bank.
Selvom det kan virke lidt bøvlet, så skal vi huske at sætte pris på, at der er fokus på vores sikkerhed som forbruger, når vi handler på nettet. Det støtter vi i hvert fald gerne op omkring her i Seniorshoppen.
Hvordan løser jeg det, så jeg kan handle på internettet igen?
Løsning 1: Betal med MobilePay
Hvis du allerede har tilmeldt dig MobilePay, er den nemmeste løsning, at du bruger MobilePay, når du fremover skal betale noget på nettet. MobilePay understøtter to-faktor godkendelse, så der skal du ikke gøre yderligere. MobilePay er en 100% sikker - og dansk - betalingsmetode, som er forbundet direkte til din bankkonto.
Du kan betale med MobilePay uanset om du handler fra din telefon eller din computer. Det foregår på den måde, når du vil betale med MobilePay, at den webshop du handler på, sender en anmodning til din telefon via MobilePay. Den anmodning åbner du så og dobbelttjekker, at beløb og firmanavn ser rigtigt ud, og så bekræfter du købet ved at swipe til højre. Og vupti! Så har du betalt. Super nemt.
Du har nok hørt, at du kan gøre indsigelser i din bank, hvis du oplever misbrug på dit kort. Bare rolig - det kan du også med MobilePay. Forskellen er bare, at du skal gøre indsigelse til MobilePay i stedet, hvis der skulle ske noget.
Hvis du endnu ikke har installeret MobilePay på din telefon, kan du læse MobilePays egen guide til at komme igang med MobilePay her. Der skal du dog være opmærksom på, at du som ny kunde, vil blive bedt om at bekræfte med NemID. Så der vil du også skulle bruge NemID godkendelse, som du kan læse mere om i løsning 2.
Løsning 2: Tilmeld dit betalingskort til NemID godkendelse
Hvis du gerne vil fortsætte med at betale med betalingskort, skal du tilmelde dit kort til NemID godkendelse. Det kan du heldigvis gøre nemt på nets' hjemmeside ved at trykke her.
Du skal være opmærksom på, at du desværre ikke kan bruge det klassiske NemID papkort til at godkende dine køb på internettet. Du skal i stedet bruge NemID appen på din telefon. NemID har lavet en skridt for skridt guide til hvordan du aktiverer NemID appen på din telefon. Så start med at finde NemID appen der hvor du henter apps på din telefon, og følg så anvisningerne i aktiveringsguiden her.
Løsning 3: Få en engangskode tilsendt på SMS
Du kan også vælge at godkende betalingen med en engangskode og kodeord. Når du så bliver bedt om at bekræfte din betaling, modtager du en engangskode på SMS, som du skal indtaste sammen med et kodeord, som du selv bestemmer. Kodeordet skal du selv vælge én gang, og engangskoden på SMS er så forskellige for hver gang. Lidt ligesom, når du tidligere har anvendt NemID vha. papkortet. Du kan tilmelde dit kort til at bruge en engangskode via SMS her.
Jeg håber, at du er blevet klogere og kan bruge min lille guide, så du fortsat kan handle på nettet :-)
Kontakt mig endelig, hvis du har brug for hjælp 💕
Ha' en dejlig dag!
Alt det bedste,
Mathias fra Seniorshoppen